Kajian Baru Dedahkan Kesan Kesihatan Perjalanan Angkasa pada Pelancong Angkasa.


Kajian Baru Dedahkan Kesan Kesihatan Perjalanan Angkasa pada Pelancong Angkasa.

Reading

Read this text and listen to it at the same time. If you don't know a word click it to see explanation.
Kajian Baru Dedahkan Kesan Kesihatan Perjalanan Angkasa pada Pelancong Angkasa.

Pelancong angkasa lepas mengalami perubahan badan yang sama seperti angkasawan yang berada di orbit untuk jangka masa panjang. Kajian baru menunjukkan bahawa perubahan ini kebanyakannya kembali normal apabila pelancong angkasa lepas kembali ke Bumi.

Penyelidikan ini melibatkan empat orang pelancong angkasa lepas dan memberi gambaran lebih jelas tentang bagaimana orang biasa menyesuaikan diri dengan keadaan graviti sifar dan radiasi angkasa. Profesor Allen Liu menyatakan bahawa penemuan ini penting untuk mempersiapkan manusia dengan lebih baik untuk perjalanan angkasa lepas.

Sebelum ini, kajian lebih tertumpu kepada kesan perjalanan angkasa lepas terhadap angkasawan profesional. Namun, peningkatan pelancongan angkasa lepas memerlukan pemahaman yang lebih baik tentang kesannya terhadap orang biasa.

Penerbangan SpaceX Inspiration4 pada tahun 2021 memberi peluang kepada penyelidik untuk mengkaji tindak balas badan terhadap penerbangan angkasa lepas dalam jangka masa pendek. Sampel darah, air liur, kulit dan lain-lain diambil daripada empat penumpang untuk dianalisis.

Hasil kajian menunjukkan perubahan ketara dalam sel dan sistem imun penumpang, tetapi kebanyakannya kembali stabil selepas mereka pulang ke Bumi. Penemuan ini dapat membantu penyelidik mencari jalan untuk mengatasi kesan negatif perjalanan angkasa lepas di masa hadapan.


Questions

Answer the questions to the text. Speak or write, you choose. AI will assess your answers.

Apa yang berlaku kepada pelancong angkasa lepas selepas mereka kembali ke Bumi?

Perubahan badan kebanyakannya kembali normal apabila pelancong angkasa lepas kembali ke Bumi.

Siapa yang menyatakan bahawa penemuan ini penting untuk perjalanan angkasa lepas?

Profesor Allen Liu menyatakan bahawa penemuan ini penting untuk mempersiapkan manusia dengan lebih baik untuk perjalanan angkasa lepas.

Apa yang dikaji dalam penerbangan SpaceX Inspiration4?

Penyelidik mengkaji tindak balas badan terhadap penerbangan angkasa lepas dalam jangka masa pendek.


Discuss

Discuss the text the AI teacher. The teacher will help you with vocabulary and grammar.

The artificial intelligence teacher has a lot of benefits. You don't need to book any time slot. You don't have to wait for the teacher to come to class. You can learn at any time. The teacher will never get bored and can keep a conversation on any related topic.

Read a new article every day and
discuss it with AI at lingolette.com
All content and tasks are generated by AI inspired by a real publication.