Penghinaan Mahkamah: Kes Enoch Burke dan Pertentangan Mengenai Ideologi Gender dalam Pendidikan.


Penghinaan Mahkamah: Kes Enoch Burke dan Pertentangan Mengenai Ideologi Gender dalam Pendidikan.

Reading

Read this text and listen to it at the same time. If you don't know a word click it to see explanation.
Penghinaan Mahkamah: Kes Enoch Burke dan Pertentangan Mengenai Ideologi Gender dalam Pendidikan.

Seorang guru di Ireland, Enoch Burke, telah dipenjarakan kerana enggan menjauhi sekolah tempat dia bekerja. Dia dipecat kerana bantahannya terhadap ideologi transgender dan enggan memanggil pelajar transgender dengan nama dan kata ganti yang mereka inginkan.

Burke terus hadir ke sekolah walaupun terdapat perintah mahkamah yang melarangnya berbuat demikian. Dia berpendapat bahawa dia disenyapkan kerana kepercayaan Kristiannya.

Pihak mahkamah menolak dakwaan Burke dan mengatakan bahawa dia menghina undang-undang. Mereka menegaskan bahawa Burke boleh menamatkan masalah ini dengan mematuhi perintah mahkamah.

Burke telah menghabiskan lebih 400 hari di penjara kerana enggan mematuhi perintah mahkamah. Dia dibebaskan pada bulan Jun tetapi mula hadir ke sekolah semula pada bulan Ogos.

Tindakan Burke telah menimbulkan persoalan tentang kepentingan menghormati perintah mahkamah. Pakar undang-undang berpendapat bahawa kepatuhan terhadap perintah mahkamah adalah penting untuk mengekalkan ketenteraman sosial.


Questions

Answer the questions to the text. Speak or write, you choose. AI will assess your answers.

Siapa yang dipenjarakan di Ireland?

Enoch Burke.

Mengapa Enoch Burke dipecat?

Kerana bantahannya terhadap ideologi transgender dan enggan memanggil pelajar transgender dengan nama dan kata ganti yang mereka inginkan.

Berapa lama Burke telah menghabiskan di penjara?

Lebih 400 hari.


Discuss

Discuss the text the AI teacher. The teacher will help you with vocabulary and grammar.

The artificial intelligence teacher has a lot of benefits. You don't need to book any time slot. You don't have to wait for the teacher to come to class. You can learn at any time. The teacher will never get bored and can keep a conversation on any related topic.

Read a new article every day and
discuss it with AI at lingolette.com
All content and tasks are generated by AI inspired by a real publication.