Penangguhan Suaka Poland: Pertembungan Antara Keselamatan Negara dan Hak Asasi Manusia.


Penangguhan Suaka Poland: Pertembungan Antara Keselamatan Negara dan Hak Asasi Manusia.

Reading

Read this text and listen to it at the same time. If you don't know a word click it to see explanation.
Penangguhan Suaka Poland: Pertembungan Antara Keselamatan Negara dan Hak Asasi Manusia.

Perdana Menteri Poland, Donald Tusk, mempertahankan rancangannya untuk menggantung hak suaka. Beliau berpendapat langkah ini perlu untuk melindungi sempadan Poland dan Eropah. Tusk berkata keselamatan sempadan tidak boleh dirundingkan dan Poland mempunyai hak untuk melindunginya.

Poland berdepan tekanan migrasi di sempadan Belarus sejak 2021. Kerajaan Poland menuduh Belarus dan Rusia mengatur pemindahan besar-besaran pendatang untuk menjejaskan kestabilan Barat. Mereka melihatnya sebagai sebahagian daripada perang hibrid yang dilancarkan oleh Moscow terhadap Barat.

Ramai pendatang yang memohon suaka di Poland kemudiannya bergerak ke negara Eropah Barat lain. Jerman, yang bimbang dengan keselamatan, telah memperluaskan kawalan sempadan untuk mengekang migrasi tidak teratur. Tusk mengkritik tindakan Jerman itu sebagai 'tidak boleh diterima'.

Keputusan Tusk untuk menggantung hak suaka tidak menjejaskan rakyat Ukraine yang berlindung di Poland. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menganggarkan kira-kira sejuta rakyat Ukraine berlindung di Poland. Banyak NGO menggesa Tusk supaya menghormati hak suaka yang dijamin oleh konvensyen antarabangsa.

Penyokong Tusk berhujah konvensyen antarabangsa tidak menjangka krisis migrasi yang direka oleh negara tertentu. Suruhanjaya Eropah mengakui cabaran yang ditimbulkan oleh Belarus dan Rusia. Mereka menekankan kepentingan melindungi sempadan luar EU tetapi mengingatkan negara anggota tentang kewajipan mereka untuk membenarkan permohonan perlindungan antarabangsa.


Questions

Answer the questions to the text. Speak or write, you choose. AI will assess your answers.

Siapa Perdana Menteri Poland?

Perdana Menteri Poland adalah Donald Tusk.

Apa yang dilakukan oleh Poland di sempadan Belarus?

Poland berdepan tekanan migrasi di sempadan Belarus sejak 2021.

Apa yang dikritik oleh Tusk mengenai tindakan Jerman?

Tusk mengkritik tindakan Jerman sebagai 'tidak boleh diterima'.


Discuss

Discuss the text the AI teacher. The teacher will help you with vocabulary and grammar.

The artificial intelligence teacher has a lot of benefits. You don't need to book any time slot. You don't have to wait for the teacher to come to class. You can learn at any time. The teacher will never get bored and can keep a conversation on any related topic.

Read a new article every day and
discuss it with AI at lingolette.com
All content and tasks are generated by AI inspired by a real publication.